User Settings

  • Background
  • Fade speed
  • Music
  • Text size
Choose a backgound theme.
Choose the speed the daily prayer fades between stages.
Choose music to play during the daily prayer.
Choose the size of the text for your daily prayer.

Daglig bön - 2019-10-13

Guds närvaro

Kära Herre, när jag idag kommer till Dig fyll mitt hjärta och hela min varelse med undret av Din närvaro.

Frihet

Av Guds nåd föddes jag för att leva i frihet. Fri att njuta av allt det goda Han skapade åt mig. Käre Herre, hjälp mig att leva enligt din plan, i orubblig förtröstan på din kärleksfulla omsorg.

Medvetande

Hur känner jag mig egentligen? Lätt om hjärtat? Tungsint? Jag kanske känner mig tillfreds, lycklig över att vara här. Jag kan även vara frustrerad, orolig eller arg. Jag erkänner hur jag verkligen känner mig. Det är mitt verkliga jag som Herren älskar.

Guds ord

Luk 17:11-19

Under sin vandring mot Jerusalem följde han gränsen mellan Samarien och Galiléen. När han var på väg in i en by kom tio spetälska emot honom. De stannade på avstånd och ropade: ”Jesus, mästare, förbarma dig över oss!” Då sade han till dem: ”Gå och visa upp er för prästerna!” Och medan de var på väg dit blev de rena. En av dem vände tillbaka när han såg att han hade blivit frisk. Med hög röst prisade han Gud och kastade sig till marken vid Jesu fötter och tackade honom. Han var samarier. Jesus frågade: ”Blev inte alla tio rena? Var är de nio andra? Är det bara den här främlingen som har vänt tillbaka för att ge Gud ära?” Och han sade till mannen: ”Stig upp och gå. Din tro har hjälpt dig.”

Några tankar om dagens bibelord

Active
Default
  • Jesus sade till samariern som kommit tillbaka för att tacka honom, ”din tro har hjälpt dig.” Alla tio hade blivit botade, men bara en kunde förstå den fulla meningen i det som hade hjälpt honom. Herre, skänk mig ett öppet hjärta så att jag förmår vara tacksam.
  • Jag kan ägna min bönestund i dag åt att påminna mig om de välgärningar som jag har fått av Gud och att uppriktigt tacka honom för dem. Jag lyssnar på han stilla röst som lovordar min tro.

Samtal

Samtal fordrar både att man talar och lyssnar. När jag talar till Jesus bör jag också bli stilla och lyssna. Jag föreställer mig hans ögon fyllda av ömhet och hans kärleksfulla leende när han betraktar mig. Jag kan vara fullständigt uppriktig mot Jesus, när jag berättar för honom om mina bekymmer och problem. Jag öppnar mitt hjärta för honom, när jag delar med mig av min rädsla och mina tvivel. Jag ber honom att helt och fullt ta hand om mig, att jag helt kan få överlåta mig i hans händer, övertygad om att han vet vad som är bäst för mig.

Sammanfattning

Ära vare Fadern och Sonen och den heliga Ande, nu och alltid och i evigheters evighet. 

More Sacred Space

Att be

Reflecting

I kontakt med