User Settings

  • Background
  • Fade speed
  • Music
  • Text size
Choose a backgound theme.
Choose the speed the daily prayer fades between stages.
Choose music to play during the daily prayer.
Choose the size of the text for your daily prayer.

Daglig bön - 2019-01-23

Guds närvaro

När som helst under dagen eller natten kan vi söka kontakt med Jesus. Han väntar
alltid på att vi skall ta kontakt. Vilken underbar nådegåva. Man behöver varken
telefon eller e-post, endast en viskning. 

Frihet

Av Guds nåd föddes jag för att leva i frihet. Fri att njuta av allt det goda Han skapade åt mig. Käre Herre, hjälp mig att leva enligt din plan, i orubblig förtröstan på din kärleksfulla omsorg.

Medvetande

Hur har jag det idag? Hur är min relation till Gud? Till andra? Har jag någonting att vara tacksam över? Då tackar jag. Är det någonting jag inte är nöjd med? Då ber jag om förlåtelse.

Guds ord

Mk 3:1-6

Jesus gick till synagogan en annan gång, och där satt en man som hade en förtvinad hand. De höll ögonen på Jesus för att se om han skulle bota honom på sabbaten; de ville ha något att anklaga honom för. Han sade till mannen med den förtvinade handen: "Stig upp och kom fram." Sedan frågade han dem: "Vad är tillåtet på sabbaten, att göra gott eller att göra ont, att rädda liv eller att döda?" De teg. Då såg han på dem fylld av vrede och sorg över att de var så förstockade. Och till mannen sade han: "Håll fram handen." Han höll fram den, och den blev bra igen. Men fariséerna gick bort och började genast överlägga med Herodes anhängare om hur de skulle röja Jesus ur vägen.

Några tankar om dagens bibelord

Active
Default
  • Det är sabbat och vi är samlade i Kapernaums synagoga för bibelläsningar, bön och välsignelse. Jag ser hur Jesus kommer in med några av sina lärjungar. Han lägger märke till en man med en förtvinad hand och kallar på honom för att bota honom. Först ser han sig omkring och utmanar de närvarande fariséerna, som iakttar honom intensivt. Han får dem ur balans. Hur de än svarar har de fel. Tekniskt sätt är botande ett arbete och därför förbjudet på sabbaten. De förblir tysta men är ursinniga i sitt inre. Jag ger resonans åt Jesus vrede över deras hårdhet då jag ser honom bota mannens utsträckta hand. Jag beundrar hans medkänsla och beslutsamhet.
  • Konflikter som dessa är typiska exempel på hur de religiösa och sekulära myndigheterna verkade för att förgöra Jesus. De misslyckas dock eller vägrar att erkänna att Jesus är Guds ombud och fri i förhållande till lagen och sedvänjorna.

Samtal

Vad händer inom mig när jag ber? Finner jag tröst, blir jag bekymrad eller förblir jag oberörd? Jag föreställer mig att Jesus själv befinner sig intill mig, och jag delar mina känslor med honom.

Sammanfattning

Ära vare Fadern och Sonen och den heliga Ande,

nu och alltid och i evigheters evighet.

Amen.

More Sacred Space

Att be

Reflecting

I kontakt med