User Settings

  • Background
  • Fade speed
  • Music
  • Text size
Choose a backgound theme.
Choose the speed the daily prayer fades between stages.
Choose music to play during the daily prayer.
Choose the size of the text for your daily prayer.

Daglig bön - 2019-01-22

Guds närvaro

"Var stilla och begrunda att jag är Gud." Herre,Dina ord leder oss till Din närvaros frid och väldighet.

Frihet

Herre, du skapade mig till ett liv i frihet. Må din helige ande leda mig så att jag hängivet kan följa dig. Väck i mitt hjärta en önskan att lära känna och älska dig allt mer för varje dag.

Medvetande

I närvaron av min kärleksfulle skapare undersöker jag uppriktigt de känslor jag haft under dagen med alla dess höjdpunkter, svackor och liknöjdhet. Kan jag se var Herren har varit närvarande?

Guds ord

Mk 2:23-28

En sabbat tog Jesus vägen genom sädesfälten, och lärjungarna började rycka av ax medan de gick. Då sade fariséerna till honom: "Varför gör de sådant på sabbaten som inte är tillåtet?" Han svarade: "Har ni aldrig läst vad David gjorde när han och hans män blev hungriga och inte hade något att äta? Han gick in i Guds hus - det var när Evjatar var överstepräst - och åt upp skådebröden, som inga andra än prästerna får äta, och gav också dem som var med honom." Och Jesus sade till dem: "Sabbaten blev till för människan och inte människan för sabbaten. Alltså är Människosonen herre också över sabbaten."

Några tankar om dagens bibelord

Active
Default
  • Sabbatens ursprungliga betydelse var att vederkvicka kropp och själ. Den var till för att njuta av skapelsen liksom Gud vilade på den sjunde dagen. Den hade blivit omgärdad av regler och mindre föreskrifter. Jesus tankar om att sabbaten skulle vara till för vårt välbefinnande var något nytt som många reagerade mot. Hans åsikt om sabbaten är den som ger ett fulländat liv. Ger min religion liv åt mig själv och åt andra? Be om hjälp, medkänsla och en balans i livet i de fall då min religion blivit till en börda för andra.

Samtal

Samtal fordrar både att man talar och lyssnar. När jag talar till Jesus bör jag också bli stilla och lyssna. Jag föreställer mig hans ögon fyllda av ömhet och hans kärleksfulla leende när han betraktar mig. Jag kan vara fullständigt uppriktig mot Jesus, när jag berättar för honom om mina bekymmer och problem. Jag öppnar mitt hjärta för honom, när jag delar med mig av min rädsla och mina tvivel. Jag ber honom att helt och fullt ta hand om mig, att jag helt kan få överlåta mig i hans händer, övertygad om att han vet vad som är bäst för mig.

Sammanfattning

Ära vare Fadern och Sonen och den heliga Ande, nu och alltid och i evigheters evighet. 

More Sacred Space

Att be

Reflecting

I kontakt med