User Settings

  • Background
  • Fade speed
  • Music
  • Text size
Choose a backgound theme.
Choose the speed the daily prayer fades between stages.
Choose music to play during the daily prayer.
Choose the size of the text for your daily prayer.

Daglig bön - 2019-01-20

Guds närvaro

När som helst under dagen eller natten kan vi söka kontakt med Jesus. Han väntar
alltid på att vi skall ta kontakt. Vilken underbar nådegåva. Man behöver varken
telefon eller e-post, endast en viskning. 

Frihet

Herre, låt mig aldrig ta frihetens gåva för given. Du välsignade mig med andens frihet. Fyll mig med din frid och din glädje.

Medvetande

Eftersom jag vet att Herren älskar mig villkorslöst, kan jag kosta på mig att vara uppriktig angående mina känslor. Jag berättar öppet om mina känslor för Herren.

Guds ord

Joh 2:1-11

På tredje dagen hölls ett bröllop i Kana i Galiléen, och Jesu mor var där. Jesus och hans lärjungar var också bjudna till bröllopet. Vinet tog slut, och Jesu mor sade till honom: "De har inget vin." Jesus svarade: "Låt mig vara, kvinna. Min stund har inte kommit än." Hans mor sade till tjänarna: "Gör det han säger åt er." Där stod sex stora stenkärl för vattnet till judarnas reningsceremonier; vart och ett rymde omkring hundra liter. Jesus sade: "Fyll kärlen med vatten", och de fyllde dem till brädden. Sedan sade han: "Ös upp och bär det till bröllopsvärden", och det gjorde de. Värden smakade på vattnet, som nu hade blivit vin. Eftersom han inte visste varifrån det kom - men det visste tjänarna som hade öst upp vattnet - ropade han på brudgummen och sade: "Alla andra bjuder först på det goda vinet och på det sämre när gästerna börjar bli berusade. Men du har sparat det goda vinet ända till nu." Så gjorde Jesus det första av sina tecken; det var i Kana i Galiléen. Han uppenbarade sin härlighet, och hans lärjungar trodde på honom.

Några tankar om dagens bibelord

Active
Default
  • Jag förenar mig med gästerna i bröllopsfesten i Kana. Maria som var en släkting och vän från det närbelägna Nasaret, håller sitt moderliga öga på vad som händer och sker. Jesus, som trivdes med sociala sammankomster, sökte kontakt med alla.
  • Jag noterar den ömsesidiga respekten mellan moder och son. Maria utövar inte sin ställning som moder, utan ställer sig till sonens förfogande. Han tilltalar henne som ”kvinna”, en hedersbenämning som han skulle upprepa när han tilltalade henne då hon stod med Johannes vid korsets fot, ”Kvinna, där är din son” (Joh 19:26).
  • Betydelsen av hans första tecken slutar och ”hans lärjungar trodde på honom”. Här finns många tydliga hänsyftningar på eukaristin. Bordsgemenskapen är det kristna livets hjärta.

Samtal

Jesus, Du tog alltid emot de små barnen när Du vandrade på vår jord. Ge mig ett barns förtröstan på Dig. Hjälp mig att bli övertygad om att Du aldrig kommer att överge mig.

Sammanfattning

Ära vare Fadern och Sonen och den heliga Ande, nu och alltid och i evigheters evighet. 

More Sacred Space

Att be

Reflecting

I kontakt med