User Settings

  • Background
  • Fade speed
  • Music
  • Text size
Choose a backgound theme.
Choose the speed the daily prayer fades between stages.
Choose music to play during the daily prayer.
Choose the size of the text for your daily prayer.

Daglig bön - 2019-01-19

Guds närvaro

Kära Herre, hjälp mig att bli öppen för Dig nu när jag, för en stund, lägger världens bekymmer åt sidan. Fyll mitt sinne med Din frid, Din kärlek.

Frihet

Herre, du gav mig livet och frihetens gåva. Tack vare din kärlek finns jag till i den här världen. Låt mig aldrig ta livets gåva för given. Låt mig alltid respektera andra människors rätt till liv.

Medvetande

Den här stunden riktar jag all min uppmärksamhet mot Dig.
Jag lägger mina sysslor och bekymmer åt sidan.
Din närvaro, Herre, skänker mig vila och vederkvickelse.

Guds ord

Mk 2:13-17

Och Jesus gick längs sjön igen. Alla människor kom till honom, och han undervisade dem. När han gick där fick han se Levi, Alfaios son, sitta utanför tullhuset, och han sade till honom: "Följ mig!" Och Levi steg upp och följde honom. När Jesus sedan låg till bords i hans hus var det många tullindrivare och syndare som låg till bords tillsammans med honom och hans lärjungar, för det var många som följde honom. När de skriftlärda bland fariséerna fick se att han åt med syndare och tullindrivare sade de till hans lärjungar: "Äter han med tullindrivare och syndare?" Jesus hörde det och sade: "Det är inte de friska som behöver läkare, utan de sjuka. Jag har inte kommit för att kalla rättfärdiga, utan syndare."

Några tankar om dagens bibelord

Active
Default
  • Levi, som var tullindrivare i ett intensivt köpcentrum och arbetade för de avskydda romerska myndigheterna, skulle ha uteslutits av sina landsmän, judarna. Vi förundras över den betvingande styrkan i Jesus uppmaning och Levis omedelbara och positiva svar när han överger allt för att följa honom.
  • Levi bjuder hem alla sina ökända vänner till en stor fest. Vi skulle kunna ana vad som var källan till hans rikedom. Jesus tvekar inte att delta i festen och försvarar sin utåtriktade attityd mot syndare i förhållande till de självrättfärdiga fariséernas kritik.
  • Du skulle kanske vilja ladda ner ”sankt Matteus kallelse av Caravaggio, en av påven Franciscus favoritmålningar.

Samtal

Märker jag att jag reagerar när jag ber över Guds ord? Känner jag mig hotad, styrkt, arg?  Jag föreställer mig att Jesus befinner sig bredvid mig, jag berättar om mina känslor som för en nära vän.

Sammanfattning

Ära vare Fadern och Sonen och den heliga Ande, nu och alltid och i evigheters evighet. 

More Sacred Space

Att be

Reflecting

I kontakt med