User Settings

  • Background
  • Fade speed
  • Music
  • Text size
Choose a backgound theme.
Choose the speed the daily prayer fades between stages.
Choose music to play during the daily prayer.
Choose the size of the text for your daily prayer.

Daglig bön - 2018-11-10

Guds närvaro

Käre Jesus, när jag idag kommer till Dig, längtar jag efter Din närvaro. Jag vill älska Dig som du älskar mig. Låt aldrig någonting skilja mig från Dig.

Frihet

"Lämna mig här, av fri vilja helt ensam, i en cell dit solen aldrig når och ingen någonsin talar med mig.
Den här gyllene tystnaden gör mig fri." (ur en dikt skriven av en fånge i koncentrationslägret i Dachau).

Medvetande

Jag blir medveten om att jag står inför Herren. Jag tar min tillflykt till hans kärleksfulla hjärta. Han är min styrka när jag är svag. Han är min tröstare i svåra stunder.

Guds ord

Luk 16:9-15

Jesus sade: "Ja, jag säger er: använd den ohederliga mammon till att skaffa er vänner som tar emot er i evighetens hyddor när mammon lämnar er i sticket. Den som är trogen i smått är trogen också i stort, och den som är ohederlig i smått är ohederlig också i stort. Om ni inte har varit trogna i fråga om den ohederliga mammon, vem vill då anförtro er det som har verkligt värde? Och om ni inte har varit trogna i fråga om andras egendom, vem vill då ge er det som skall tillhöra er? Ingen tjänare kan tjäna två herrar. Antingen kommer han att hata den ene och älska den andre eller att hålla fast vid den ene och inte bry sig om den andre. Ni kan inte tjäna både Gud och mammon." Allt detta hörde fariséerna, som älskar pengar, och de gjorde narr av honom.

Då sade han till dem: "Ni vill framstå som rättfärdiga inför människorna, men Gud känner era hjärtan. Det som människor sätter högt är skändligt i Guds ögon".

Några tankar om dagens bibelord

Active
Default
  • När jag är här och ägnar mig åt att be, skulle min önskan att tjäna Gud vara en uppmuntran för mig, just som Gud sätter värde på den. Jag ber, att Gud verkligen kommer att vara den som jag tjänar under denna tid, också när jag märker att mina tankar ofta dras åt andra håll.
  • Jesus bekymrar sig om det upptar dina tankar i nuet och tänker inte på det förflutna. Jag ber om den förlåtelse jag behöver för att kunna få den frihet som Jesus bjuder in mig till.

Samtal

Börja tala med Jesus om det bibeltext du just läst. Vilken del av den slår an en sträng inom dig Kanske något som en vän har berättat eller en historia jag nyligen hört dyker upp i ditt medvetande. Om det är så, får du då hjälp att se det som bibeltexten försöker säga dig i nytt ljus?

Sammanfattning

Ära vare Fadern och Sonen och den heliga Ande,

nu och alltid och i evigheters evighet.

Amen.

More Sacred Space

Att be

Reflecting

I kontakt med