User Settings

  • Background
  • Fade speed
  • Music
  • Text size
Choose a backgound theme.
Choose the speed the daily prayer fades between stages.
Choose music to play during the daily prayer.
Choose the size of the text for your daily prayer.

Daglig bön - 2018-11-09

Guds närvaro

Kära Herre, hjälp mig att bli öppen för Dig nu när jag, för en stund, lägger världens bekymmer åt sidan. Fyll mitt sinne med Din frid, Din kärlek.

Frihet

"Lämna mig här, av fri vilja helt ensam, i en cell dit solen aldrig når och ingen någonsin talar med mig.
Den här gyllene tystnaden gör mig fri." (ur en dikt skriven av en fånge i koncentrationslägret i Dachau).

Medvetande

Fyll mitt hjärta med tacksamhet för alla de gånger Du har visat mig Din kärlek genom andra människors hjälp och omsorg.

Guds ord

Joh 2:13-22

Judarnas påskfest närmade sig, och Jesus gick upp till Jerusalem. I templet stötte han på dem som sålde oxar och får och duvor och dem som satt där och växlade pengar. Han gjorde en piska av repstumpar och drev ut allesammans ur templet med deras får och oxar. Han slog ut växlarnas pengar och välte omkull deras bord, och till dem som sålde duvor sade han: "Bort med allt det här! Gör inte min faders hus till en saluhall." Och hans lärjungar kom ihåg att det står skrivet: Lidelsen för ditt hus skall förtära mig. Judarna sade då till honom: "Vad kan du visa oss för tecken, du som gör så här?" Jesus svarade: "Riv ner detta tempel, så skall jag låta det uppstå igen på tre dagar." Judarna sade: "I fyrtiosex år har man byggt på det här templet, och du skall låta det uppstå igen på tre dagar!" Men det tempel han talade om var hans kropp. När han sedan uppstod från de döda kom hans lärjungar ihåg att han hade sagt detta, och de trodde på skriften och på ordet som Jesus hade sagt.

Några tankar om dagens bibelord

Active
Default
  • Lateranbasilikan är påvens katedral och dagens högtid påminner oss om att vi som troende är medlemmar i Guds folk, den universella Kyrkan. Det kan ibland leda till en känsla av frustration och vrede, men det är också en källa till så mycket tacksamhet och tröst. Jag fick tron för att den hölls levande i Kyrkan, som är en kyrka för syndare men också för helgon. Må jag kunna hålla den levande och vidarebefordra den till andra som kommer efter mig. Jag ber särskilt för påven Franciskus och hans uppdrag som vår universelle herde.
  • Jesus talar om sin kropp som ett tempel, ett levande tempel och sankt Petrus talar om oss som levande stenar som byggts in i ett andligt hus runt Jesus, den levande hörnstenen. Ändå fastnar vi så ofta i döda stenar, vare sig det rör sig om byggnader eller döda traditioner som blir viktigare än att vara en levande sten. Må också vi, som lärjungarna, förstå dessa ord av Jesus och tro på dem.

Samtal

Samtal fordrar både att man talar och lyssnar. När jag talar till Jesus bör jag också bli stilla och lyssna. Jag föreställer mig hans ögon fyllda av ömhet och hans kärleksfulla leende när han betraktar mig. Jag kan vara fullständigt uppriktig mot Jesus, när jag berättar för honom om mina bekymmer och problem. Jag öppnar mitt hjärta för honom, när jag delar med mig av min rädsla och mina tvivel. Jag ber honom att helt och fullt ta hand om mig, att jag helt kan få överlåta mig i hans händer, övertygad om att han vet vad som är bäst för mig.

Sammanfattning

Ära vare Fadern och Sonen och den heliga Ande, nu och alltid och i evigheters evighet. 

More Sacred Space

Att be

Reflecting

I kontakt med