User Settings

  • Background
  • Fade speed
  • Music
  • Text size
Choose a backgound theme.
Choose the speed the daily prayer fades between stages.
Choose music to play during the daily prayer.
Choose the size of the text for your daily prayer.

Daglig bön - 2018-10-11

Guds närvaro

"Var stilla och begrunda att jag är Gud." Herre,Dina ord leder oss till Din närvaros frid och väldighet.

Frihet

Herre, ge mig nåden att vara fri i anden. Rena mitt hjärta och min själ, så att jag med glädje kan leva i din kärlek.

Medvetande

I Guds kärleksfulla närvaro går jag igenom min dag. Jag börjar här och nu och går igenom varje stund. Med tacksamhet ser jag på all godhet och allt de ljusa jag upplevt. Jag ber om förlåtelse för skuggorna och det jag lärt mig av dem, och jag ber om helande och mod.

Guds ord

Luk 11:5-13

Jesus sade till dem: "Tänk er att någon av er går till en vän mitt i natten och säger: 'Käre vän, låna mig tre bröd. En god vän som är på resa har kommit hem till mig, och jag har ingenting att bjuda på.' Då kanske han där inne säger: 'Lämna mig i fred. Dörren är redan låst, och jag har barnen hos mig i sängen. Jag kan inte stiga upp och ge dig något.' Men jag säger er: även om han inte stiger upp och ger honom något för vänskaps skull, så gör han det därför att den andre är så påträngande, och han ger honom allt vad han behöver. Därför säger jag er: Be, så skall ni få. Sök, så skall ni finna. Bulta, så skall dörren öppnas.

Ty den som ber, han får, och den som söker, han finner, och för den som bultar skall dörren öppnas. Finns det någon far ibland er som ger sin son en orm när han ber om en fisk eller ger honom en skorpion när han ber om ett ägg?

Om nu redan ni, som är onda, förstår att ge era barn goda gåvor, skall då inte fadern i himlen ge helig ande åt dem som ber honom?"

Några tankar om dagens bibelord

Active
Default
  • När någon behöver något leder det ofta till att denne ber, söker eller knackar på. Bönetemat fortsätter i dagens evangelium. Tron är den fråga som Jesus tar upp. Tror du på att Gud, vår Fader kommer att ge det som du ber honom om?
  • Den mänskliga generositeten och omvårdnaden, särskilt när det gäller våra egna barn, är uppenbar. Om vi kan vara generösa, kan säkerligen också Gud vara det. Men tror jag på att Gud lyssnar på mig?

Samtal

Jesus, Du tog alltid emot de små barnen när Du vandrade på vår jord. Ge mig ett barns förtröstan på Dig. Hjälp mig att bli övertygad om att Du aldrig kommer att överge mig.

Sammanfattning

Ära vare Fadern och Sonen och den heliga Ande, nu och alltid och i evigheters evighet. 

More Sacred Space

Att be

Reflecting

I kontakt med