User Settings

  • Background
  • Fade speed
  • Music
  • Text size
Choose a backgound theme.
Choose the speed the daily prayer fades between stages.
Choose music to play during the daily prayer.
Choose the size of the text for your daily prayer.

Daglig bön - 2018-10-09

Guds närvaro

Jag tänker på att jag står inför Dig, O Herre. Jag tar min tillflykt till Ditt kärleksfulla hjärta. Du är min styrka, när jag är svag. Du är min tröstare i svåra stunder.

Frihet

Herre, du gav mig frihetens värdefulla gåva. Herre, hjälp mig att bli fri från varje form av rasism och intolerans. Herre, påminn mig om att vi alla har samma värde i dina kärleksfulla ögon.

Medvetande

Hjälp mig, Herre, att bli allt mer medveten om din närvaro. Lär mig att känna igen din närvaro i andra människor.

Guds ord

Luk 10:38-42

Medan de var på väg gick Jesus in i en by, och en kvinna som hette Marta bjöd Jesus hem till sig. Hon hade en syster vid namn Maria, som satte sig vid Herrens fötter och lyssnade till hans ord. Men Marta tänkte på allt hon hade att ordna med. Hon kom och ställde sig framför Jesus och sade: ”Herre, bryr du dig inte om att min syster låter mig ensam ordna med allt? Säg åt henne att hjälpa till.” Herren svarade henne: ”Marta, Marta, du gör dig bekymmer och oroar dig för så mycket, fast bara en sak behövs. Maria har valt det som är bäst och det skall inte tas ifrån henne.”

 

Några tankar om dagens bibelord

Active
Default
  • Det verkar som om Jesus föredrar kontemplation framför handling, när han lovordar Maria och kritiserar Martha. Och ändå kan han inte säga oss att vara nöjda med att bara sitta och lyssna på hans ord, för han insisterar alltid på att om man verkligen lyssnar på honom, innebär det även att omsätta det i praktik. Vad han har emot Maria är att hon oroas och distraheras av alltför mycket för att kunna lyssna på honom. Förtjänar jag samma förebråelser? Jag ber om ett rent hjärta och att verkligen kunna fokusera på det som inte kan tas ifrån mig.
  • Vi tilltalas alla av s:t Franciscus för att han kunde förkroppsliga evangeliets anda. På hans högtidsdag ber jag honom hjälpa mig att bli mer som Kristus. Jag ber också för påven Franciscus som så ofta ber om våra böner.

Samtal

Hur har Guds ord berört mig? Förblev jag oberörd? Tröstade det mig eller fick det mig att handla på ett nytt sätt? Jag föreställer mig att Jesus står eller sitter bredvid mig. Jag vänder mig mot honom och delar mina känslor med honom.

Sammanfattning

Ära vare Fadern och Sonen och den heliga Ande,

nu och alltid och i evigheters evighet.

Amen.

More Sacred Space

Att be

Reflecting

I kontakt med