User Settings

  • Background
  • Fade speed
  • Music
  • Text size
Choose a backgound theme.
Choose the speed the daily prayer fades between stages.
Choose music to play during the daily prayer.
Choose the size of the text for your daily prayer.

Daglig bön - 2018-07-10

Guds närvaro

Käre Jesus, idag vill jag ta kontakt med dig på ett speciellt sätt. För det mesta ber jag dig om något.
Idag vill jag bara vara i Din närhet. Låt mitt hjärta besvara Din kärlek.

Frihet

Det är så lätt att fångas av livets rikedomar. Hjälp mig, Herre, att bli fri från habegär och själviskhet.
Påminn mig om att det bästa i livet är gratis. Kärlek, skratt, omsorg och delaktighet.

Medvetande

Jag lever i ett nät av relationer - till naturen, till människor och till Gud. Några har trasslat till sig eller brustit: Jag kanske känner ånger, vrede, besvikelse. Jag ber om att kunna acceptera och förlåta.

Guds ord

Matt 9:32-38

När de var på väg ut kom man till Jesus med en besatt som var stum. Han drev ut demonen, och den stumme började tala. Och folket häpnade och sade: "Aldrig förr har man sett något sådant i Israel." Men fariséerna sade: "Det är med demonernas furste som han driver ut demonerna."

Jesus vandrade omkring i alla städerna och byarna, och han undervisade i synagogorna, förkunnade budskapet om riket och botade alla slags sjukdomar och krämpor. När han såg människorna fylldes han av medlidande med dem, för de var illa medfarna och hjälplösa, som får utan herde, och han sade till sina lärjungar: "Skörden är stor men arbetarna få. Be därför skördens herre att han sänder ut arbetare till sin skörd."

Några tankar om dagens bibelord

Active
Default
  • Om Jesus, som det framgår av Hebreerbrevet, är densamme i går, i dag och för alltid, skulle du kunna fråga dig vem han är för dig i denna berättelse.
  • Är det hans medkänsla med dig som lever i en värld där det ofta finns alltför lite vägledning.
  • Är det hans intensiva önskan att bota människor som vi själva från våra sår, särskilt de som gäller våra mindervärdighetskänslor?
  • Är det så att Jesus inspirerar oss att tala om en kärlekens och relationernas värld, att miljön, som vi i dag lever i, gör oss mållösa? Vi har förlorat förmågan att tala om det mest betydelsefulla.

Samtal

När jag nu befinner mig inför Guds ansikte, föreställer jag mig att Jesus själv står eller sitter bredvid mig. Jag säger allt det jag tänker på, allt det jag bär i mitt hjärta, som en vän talar till en vän.

Sammanfattning

Ära vare Fadern och Sonen och den heliga Ande,

nu och alltid och i evigheters evighet.

Amen.

More Sacred Space

Att be

Reflecting

I kontakt med