User Settings

  • Background
  • Fade speed
  • Music
  • Text size
Choose a backgound theme.
Choose the speed the daily prayer fades between stages.
Choose music to play during the daily prayer.
Choose the size of the text for your daily prayer.

Daglig bön - 2018-07-10

Guds närvaro

När som helst under dagen eller natten kan vi söka kontakt med Jesus. Han väntar alltid på att vi skall ta kontakt. Vilken underbar nådegåva. Man behöver varken telefon eller e-post, endast en viskning.

Frihet

Herre, du skapade mig till ett liv i frihet. Må din helige ande leda mig så att jag hängivet kan följa dig. Väck i mitt hjärta en önskan att lära känna och älska dig allt mer för varje dag.

Medvetande

I närvaron av min kärleksfulle skapare undersöker jag uppriktigt de känslor jag haft under dagen med alla dess höjdpunkter, svackor och liknöjdhet. Kan jag se var Herren har varit närvarande?

Guds ord

Matt 9:32-38

När de var på väg ut kom man till Jesus med en besatt som var stum. Han drev ut demonen, och den stumme började tala. Och folket häpnade och sade: "Aldrig förr har man sett något sådant i Israel." Men fariséerna sade: "Det är med demonernas furste som han driver ut demonerna."

Jesus vandrade omkring i alla städerna och byarna, och han undervisade i synagogorna, förkunnade budskapet om riket och botade alla slags sjukdomar och krämpor. När han såg människorna fylldes han av medlidande med dem, för de var illa medfarna och hjälplösa, som får utan herde, och han sade till sina lärjungar: "Skörden är stor men arbetarna få. Be därför skördens herre att han sänder ut arbetare till sin skörd."

Några tankar om dagens bibelord

Inactive
Default
  • Ibland förefaller vi vara som den stumme demonen, när vi finner det så svårt att tala om vad vi tror på. Vi verkar vara alltför generade för att tala med andra om Gud och vår tro. Jag ber Jesus att befria mig från denna rädsla.
  • Jesus såg på människorna och fylldes av medlidande med dem. Han uppmanade sina lärjungar inse att det är Herrens skörd och att de skulle be om att få privilegiet att arbeta med den.
  • Jag frågar mig om vad jag känner när jag ser mig omkring och finner att det råder så mycket förvirring och ensamhet. Rör det sig om vrede eller moralisk överlägsenhet, kanske rädsla, eller är det medkänsla och en önskan om att få vara med och förmedla det glada frälsningsbudskapet? Jag ber vår Herre att sända arbetare till den stora skörden och att få bli en av dem.

Samtal

Märker jag att jag reagerar när jag ber över Guds ord? Känner jag mig hotad, styrkt, arg?  Jag föreställer mig att Jesus befinner sig bredvid mig, jag berättar om mina känslor som för en nära vän.

Sammanfattning

Ära vare Fadern och Sonen och den heliga Ande,

nu och alltid och i evigheters evighet.

Amen.

More Sacred Space

Att be

Reflecting

I kontakt med