User Settings

  • Background
  • Fade speed
  • Music
  • Text size
Choose a backgound theme.
Choose the speed the daily prayer fades between stages.
Choose music to play during the daily prayer.
Choose the size of the text for your daily prayer.

Daglig bön - 2018-06-16

Guds närvaro

Käre Jesus, idag vill jag ta kontakt med dig på ett speciellt sätt. För det mesta ber jag dig om något.
Idag vill jag bara vara i Din närhet. Låt mitt hjärta besvara Din kärlek.

Frihet

"Jag är fri." När jag ser dessa ord nedskrivna, känner jag bävan. Ja, jag får en underbar känsla av frihet. Tack, Herre!

Medvetande

Att vara medveten om någonting innebär att vara uppmärksam. Käre Herre, hjälp mig att komma ihåg att Du har givit mig livet. Tack för livets gåva. Lär mig att ändra min livsrytm, bli stilla och njuta av allt det goda du skapat åt mig. Hjälp mig att se all den skönhet som omger mig, att förundra mig över bergen, över sjöarnas stillhet och ett kronblads skörhet. Jag behöver påminnas om att allt detta kommer från Dig.

Guds ord

Matt 5:33-37

Jesus sade till folkmängden: "Ni har också hört att det blev sagt till fäderna: Du skall inte svära falskt och: Du skall hålla vad du har svurit inför Herren. Men jag säger er: ni skall inte svära någon ed alls. Inte vid himlen, ty den är Guds tron; inte vid jorden, ty den är pallen under hans fötter; inte vid Jerusalem, ty det är den store konungens stad. Inte heller skall du svära vid ditt huvud, ty du kan inte göra ett enda hårstrå vitt eller svart. Vad ni säger skall vara ja eller nej. Allt därutöver kommer från det onda.

Några tankar om dagens bibelord

Active
Default
  • Jesus vill att hans följeslagare skall hålla sitt ord.
  • Om du gör det som du säger, finns det ingen anledning att säga t.ex. ´att lova något vid din moders grav´.
  • Personlig integritet har blivit något som alltmer krävs av vår ledare. När du inte själv bryter mot några regler, kan du klarare se vad som är rätt och fel och du får mod att agera mot det på din arbetsplats, t.ex.
  • En chilensk kyrkoförsamling skrev följande om Saligprisningarna, ”lyckliga är de renhjärtade, inte de som handlar som om de vore änglar, utan de vars liv är transparanta, för de skall se Gud.”

Samtal

Ibland funderar jag på vad jag skulle säga om jag mötte Dig personligen, Herre. Jag tror att jag skulle säga "Tack, Herre" för att Du alltid är nära mig. Jag vet säkert att Du ibland har burit mig, Herre, och att det då var genom din styrka jag kunde komma igenom de svåra stunderna i mitt liv.

Sammanfattning

Ära vare Fadern och Sonen och den heliga Ande, nu och alltid och i evigheters evighet. 

More Sacred Space

Att be

Reflecting

I kontakt med