User Settings

  • Background
  • Fade speed
  • Music
  • Text size
Choose a backgound theme.
Choose the speed the daily prayer fades between stages.
Choose music to play during the daily prayer.
Choose the size of the text for your daily prayer.

Daglig bön - 2018-01-11

Guds närvaro

Käre Jesus, när jag idag kommer till Dig, längtar jag efter Din närvaro. Jag vill älska Dig som du älskar mig. Låt aldrig någonting skilja mig från Dig.

Frihet

Herre, du skapade mig till ett liv i frihet. Må din helige ande leda mig så att jag hängivet kan följa dig. Väck i mitt hjärta en önskan att lära känna och älska dig allt mer för varje dag.

Medvetande

I Guds kärleksfulla närvaro går jag igenom min dag. Jag börjar här och nu och går igenom varje stund. Med tacksamhet ser jag på all godhet och allt de ljusa jag upplevt. Jag ber om förlåtelse för skuggorna och det jag lärt mig av dem, och jag ber om helande och mod.

Guds ord

Mk 1:40-45

En spetälsk kom till Jesus och föll på knä och bad: ”Vill du, så kan du göra mig ren.” Jesus greps av vrede, sträckte ut handen och tog på honom och sade: ”Jag vill. Bli ren!” Och genast försvann spetälskan, och han blev ren. Jesus skickade bort honom med en sträng förmaning: ”Säg ingenting till någon, men gå och visa upp dig för prästen och ge det offer för din rening som Mose har bestämt. Det blir ett vittnesbörd för dem.” Men mannen gick därifrån och började tala vitt och brett om saken, så att Jesus inte längre kunde visa sig i någon stad utan stannade ute i ödemarken. Och det kom folk till honom från alla håll.

Några tankar om dagens bibelord

Active
Default
  • Den spetälske erkänner inte att, ”jag har försökt anlita andra för att bli botad och nu skall jag försöka med Jesus”. För denne spetälske har en absolut tilltro till Jesu makt.
  • Han verkar inte ens tro att, ”jag kommer att hålla dig ansvarig för det, om du inte hjälper mig”. Han förefaller vara redo att acceptera sin situation och hans tro är tillräckligt djup för att ge Jesus fullständig frihet och att säga till honom, ”vill du, så kan du göra mig ren” och även mena det.
  • Det är därför inte förvånande, att när han blir botad, så tar han det heller inte för givet. Vi märker ännu en dimension i den tro som han burit på hela tiden. Han måste sprida ut nyheten om det överallt, för han var helt övertygad om kraften i Jesus gudomliga gärningar.

Samtal

Vad händer inom mig när jag ber? Finner jag tröst, blir jag bekymrad eller förblir jag oberörd? Jag föreställer mig att Jesus själv befinner sig intill mig, och jag delar mina känslor med honom.

Sammanfattning

Ära vare Fadern och Sonen och den heliga Ande,

nu och alltid och i evigheters evighet.

Amen.

More Sacred Space

Att be

Reflecting

I kontakt med