User Settings

  • Background
  • Fade speed
  • Music
  • Text size
Choose a backgound theme.
Choose the speed the daily prayer fades between stages.
Choose music to play during the daily prayer.
Choose the size of the text for your daily prayer.

Daglig bön - 2018-01-11

Guds närvaro

När som helst under dagen eller natten kan vi söka kontakt med Jesus. Han väntar
alltid på att vi skall ta kontakt. Vilken underbar nådegåva. Man behöver varken
telefon eller e-post, endast en viskning. 

Frihet

Herre, du gav mig livet och frihetens gåva. Tack vare din kärlek finns jag till i den här världen. Låt mig aldrig ta livets gåva för given. Låt mig alltid respektera andra människors rätt till liv.

Medvetande

Att vara medveten om någonting innebär att vara uppmärksam. Käre Herre, hjälp mig att komma ihåg att Du har givit mig livet. Tack för livets gåva. Lär mig att ändra min livsrytm, bli stilla och njuta av allt det goda du skapat åt mig. Hjälp mig att se all den skönhet som omger mig, att förundra mig över bergen, över sjöarnas stillhet och ett kronblads skörhet. Jag behöver påminnas om att allt detta kommer från Dig.

Guds ord

Mk 1:40-45

En spetälsk kom till Jesus och föll på knä och bad: ”Vill du, så kan du göra mig ren.” Jesus greps av vrede, sträckte ut handen och tog på honom och sade: ”Jag vill. Bli ren!” Och genast försvann spetälskan, och han blev ren. Jesus skickade bort honom med en sträng förmaning: ”Säg ingenting till någon, men gå och visa upp dig för prästen och ge det offer för din rening som Mose har bestämt. Det blir ett vittnesbörd för dem.” Men mannen gick därifrån och började tala vitt och brett om saken, så att Jesus inte längre kunde visa sig i någon stad utan stannade ute i ödemarken. Och det kom folk till honom från alla håll.

Några tankar om dagens bibelord

Active
Default
  • Spetälskan, som det talas om i bibeln, omfattade flera olika hudsjukdomar. Det ansågs att någon, som drabbats av den, blev oren. Lagen krävde, att en spetälsk höll sig borta från andra, vilket innebar en social och religiös uteslutning. Den spetälske bröt igenom denna kod genom att närma sig Jesus, och Jesus bröt igenom den genom att röra vid den spetälske. Men efter att ha botat den spetälske, fogade sig Jesus efter lagen och sände mannen till en präst för att formalisera att denne återbördats till samhället. Jesus följde lagen när det hjälpte människorna.
  • Lyssna på den spetälskes bön, ”vill du, så kan du göra mig ren” och Jesus svar, ”jag vill. Bli ren!” Vad säger dig denna ordväxling om den spetälskes och Jesus övertygelser och känslor? Har du sett detta mönster i dina egna böner?

Samtal

När jag nu befinner mig inför Guds ansikte, föreställer jag mig att Jesus själv står eller sitter bredvid mig. Jag säger allt det jag tänker på, allt det jag bär i mitt hjärta, som en vän talar till en vän.

Sammanfattning

Ära vare Fadern och Sonen och den heliga Ande, nu och alltid och i evigheters evighet. 

More Sacred Space

Att be

Reflecting

I kontakt med