User Settings

  • Background
  • Fade speed
  • Music
  • Text size
Choose a backgound theme.
Choose the speed the daily prayer fades between stages.
Choose music to play during the daily prayer.
Choose the size of the text for your daily prayer.

Daglig bön - 2017-09-16

Guds närvaro

Jag gör en stunds paus och begrundar den kärlek och nåd som Gud ständigt slösar på mig, när Han skapar mig till sin avbild och gör mig till sitt tempel...

Frihet

Herre, du skapade mig till ett liv i frihet. Må din helige ande leda mig så att jag hängivet kan följa dig. Väck i mitt hjärta en önskan att lära känna och älska dig allt mer för varje dag.

Medvetande

Fyll mitt hjärta med tacksamhet för alla de gånger Du har visat mig Din kärlek genom andra människors hjälp och omsorg.

Guds ord

Luk 6:43-49

Jesus sade: "Ett bra träd bär aldrig usel frukt, inte heller bär ett uselt träd bra frukt. Varje träd känns igen på sin frukt. Man plockar inte fikon på tistlar eller druvor på törnbuskar. En god människa bär fram det som är gott ur sitt hjärtas goda förråd, och en ond människa bär fram det som är ont ur sitt onda förråd. Hennes mun säger vad hjärtat är fullt av. Varför säger ni ’Herre, herre’ när ni kallar på mig, om ni ändå inte gör som jag säger? Den som kommer till mig och hör mina ord och handlar efter dem – vem han är lik, det skall jag visa er. Han är lik en man som när han bygger ett hus gräver djupt och lägger grunden på berg. När floden svämmar över vräker sig vattnet mot huset men förmår inte rubba det, eftersom det är väl byggt. Men den som hör och inte handlar, han är lik en man som bygger ett hus på marken utan att lägga någon grund. Floden vräker sig mot huset, och det rasar genast ihop och förödelsen blir stor.”

 

Några tankar om dagens bibelord

Active
Default
  • Jag tänker på mitt liv som ett träd. Jag kan fråga mig hur det får sin näring och reflektera över dess vitala egenskaper. Vilket ´vatten´ suger jag in från marken omkring mig, vilket ´ljus´ solar jag mig i och vilken ´skugga´ eller vilka frukter har jag för andras goda?
  • Finns det något i vår Herres undervisning som påverkar mitt liv och finns det något i det som jag undviker? Be vår Herre, att han öppnar dina ögon för det.

Samtal

Hur har Guds ord berört mig? Förblev jag oberörd? Tröstade det mig eller fick det mig att handla på ett nytt sätt? Jag föreställer mig att Jesus står eller sitter bredvid mig. Jag vänder mig mot honom och delar mina känslor med honom.

Sammanfattning

Ära vare Fadern och Sonen och den heliga Ande, nu och alltid och i evigheters evighet. 

More Sacred Space

Att be

Reflecting

I kontakt med