User Settings

  • Background
  • Fade speed
  • Music
  • Text size
Choose a backgound theme.
Choose the speed the daily prayer fades between stages.
Choose music to play during the daily prayer.
Choose the size of the text for your daily prayer.

Daglig bön - 2017-09-13

Guds närvaro

Käre Jesus, när jag idag kommer till Dig, längtar jag efter Din närvaro. Jag vill älska Dig som du älskar mig. Låt aldrig någonting skilja mig från Dig.

Frihet

Herre, ge mig nåden att vara fri i anden. Rena mitt hjärta och min själ, så att jag med glädje kan leva i din kärlek.

Medvetande

Jag blir medveten om att jag står inför Herren. Jag tar min tillflykt till hans kärleksfulla hjärta. Han är min styrka när jag är svag. Han är min tröstare i svåra stunder.

Guds ord

Luk 6:20-26

Jesus lyfte blicken, såg på sina lärjungar och sade: ”Saliga ni som är fattiga, er tillhör Guds rike. Saliga ni som hungrar nu, ni skall få äta er mätta. Saliga ni som gråter nu, ni skall få skratta. Saliga är ni när man för Människosonens skull hatar er och stöter bort er och smädar er och gör ert namn avskytt. Gläd er på den dagen och dansa av fröjd, ty er lön blir stor i himlen. På samma sätt gjorde ju deras fäder med profeterna. Men ve er som är rika, ni har fått ut er glädje. Ve er som är mätta nu, ni skall få hungra. Ve er som skrattar nu, ni skall få sörja och gråta. Ve er när alla berömmer er. På samma sätt gjorde ju deras fäder med de falska profeterna.

Några tankar om dagens bibelord

Active
Default
  • Jag försöker se vilken saligprisning som berör mig i dag, vare sig den hjälper mig att glädjas över Guds gåvor till mig eller för att jag känner ett inre motstånd. Jag ber om ett lyssnande hjärta.
  • Jag frågar mig själv om i vilken utsträckning jag förstår och lever ett kristet liv i saligprisningarnas perspektiv, som sökandet efter välsignelse och lycka och bortom ett levnadssätt som enbart går ut på att följa lagboken.

Samtal

Börja tala med Jesus om det bibeltext du just läst. Vilken del av den slår an en sträng inom dig Kanske något som en vän har berättat eller en historia jag nyligen hört dyker upp i ditt medvetande. Om det är så, får du då hjälp att se det som bibeltexten försöker säga dig i nytt ljus?

Sammanfattning

Ära vare Fadern och Sonen och den heliga Ande,

nu och alltid och i evigheters evighet.

Amen.

More Sacred Space

Att be

Reflecting

I kontakt med