User Settings

  • Background
  • Fade speed
  • Music
  • Text size
Choose a backgound theme.
Choose the speed the daily prayer fades between stages.
Choose music to play during the daily prayer.
Choose the size of the text for your daily prayer.

Daglig bön - 2017-09-12

Guds närvaro

"Var stilla och begrunda att jag är Gud." Herre,Dina ord leder oss till Din närvaros frid och väldighet.

Frihet

Herre, låt mig aldrig ta frihetens gåva för given. Du välsignade mig med andens frihet. Fyll mig med din frid och din glädje.

Medvetande

I närvaron av min kärleksfulle skapare undersöker jag uppriktigt de känslor jag haft under dagen med alla dess höjdpunkter, svackor och liknöjdhet. Kan jag se var Herren har varit närvarande?

Guds ord

Luk 6:12-19

Vid samma tid gick Jesus upp på berget för att be, och natten igenom bad han till Gud. När det blev dag samlade han sina lärjungar, och bland dem valde han ut tolv, som han kallade apostlar: Simon, som han också gav namnet Petrus, och hans bror Andreas, Jakob, Johannes, Filippos, Bartolomaios, Matteus, Tomas, Alfaios son Jakob, Simon, som kallades seloten, Jakobs son Judas och Judas Iskariot, han som blev förrädare. Sedan gick han ner tillsammans med dem och stannade på ett ställe på slätten. Där var en mängd lärjungar till honom, och en stor folkmassa från hela Judéen och Jerusalem och från kustlandet vid Tyros och Sidon hade kommit för att lyssna på honom och få sina sjukdomar botade. De som plågades av orena andar blev hjälpta, och hela hopen försökte röra vid honom, ty det gick ut kraft från honom, och han botade alla.

 

Några tankar om dagens bibelord

Active
Default
  • Lukasevangeliet framhäver bönens centrala betydelse och Jesu uppdrag. Hans beslut och val har sin grund i de långa gemensamma stunder han hade med sin Fader som han kallar ”Abba”. Han väljer ut tolv mycket vanliga män och anförtror dem uppgiften att göra hans budskap känt i världen.
  • Herre, jag kommer till dig nu och ber om att få lära känna din närvaro. Låt mig åter höra dig kalla mig och förnimma dina gärningar i och genom mig.

Samtal

Ibland funderar jag på vad jag skulle säga om jag mötte Dig personligen, Herre. Jag tror att jag skulle säga "Tack, Herre" för att Du alltid är nära mig. Jag vet säkert att Du ibland har burit mig, Herre, och att det då var genom din styrka jag kunde komma igenom de svåra stunderna i mitt liv.

Sammanfattning

Ära vare Fadern och Sonen och den heliga Ande, nu och alltid och i evigheters evighet. 

More Sacred Space

Att be

Reflecting

I kontakt med